مجله زیبا، برای خانواده های ایرانی

تعرفه تبلیغات در سایت
درباره عفونت واژینوز باکتریایی در دوران بارداری بدانید

درباره عفونت واژینوز باکتریایی در دوران بارداری بدانید

خانم ها در دوران بارداری بیشتر از زمان های باید مراقب سلامتی خود باشند و مراقبت عفونت های زنانه .در این مطلب می خواهیم درباره عفونت واژینوز باکتریایی در بارداری با شما صحبت کنیم

به ادامه بروید

* عفونت واژینوز باکتریایی چیست؟

عفونت واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت در واژن است که توسط باکتری ها ایجاد می شود. به طور طبیعی واژن دارای باکتری های "خوب" به نام لاکتوباسیل و چند باکتری "بد" به نام بی هوازی است. به طور معمول ، بین لاکتوباسیل ها و بی هوازی ها تعادل دقیق وجود دارد. با این وجود وقتی تعادل مختل شود، تعداد بی هوازی ها افزایش یافته و باعث عفونت واژینوز باکتریایی می شوند.

عفونت واژینوز باکتریایی شایعترین عفونت واژن در زنان بین 15 تا 44 سال است. همچنین یکی از شایع ترین عفونت ها در زنان باردار است که تقریباً 1 میلیون زن باردار هر ساله به آن مبتلا می شود. عفونت واژینوز باکتریایی به طور معمول یک عفونت خفیف است و به راحتی با دارو قابل درمان است. اما در صورت عدم درمان، این عفونت می تواند خطر ابتلا به عفونت های انتقاله از راه جنسی و عوارض در دوران بارداری را افزایش دهد.

 

*علائم عفونت واژینوز باکتریایی در بارداری چیست؟

تقریباً 50 تا 75 درصد از زنان مبتلا به این عفونت هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. در صورت بروز علائم ، ممکن است ترشحات واژن غیر طبیعی و ناخوشایند باشد. ترشحات معمولاً رقیق یا خاکستری یا سفید هستند. در بعضی موارد ، ممکن است ترشحات کف مانند باشند. بوی ترشحات شبیه بوی ماهی است و در نتیجه مواد شیمیایی حاصل از باکتریهای ایجاد کننده عفونت واژینوز باکتریایی ایجاد می شود. قاعدگی و مقاربت جنسی معمولاً بو را بدتر می کند، زیرا خون و مایع منی با باکتری واکنش نشان می دهند و مواد شیمیایی بودار آزاد می کنند. همچنین همراه با این عفونت، خارش یا تحریک اطراف واژن دیده می شود.

 

* علت عفونت واژینوز باکتریایی در بارداری

عفونت واژینوز باکتریایی در بارداری نتیجه رشد بیش از حد باکتریهای خاص در واژن است. مانند سایر قسمت های بدن از جمله دهان و روده، در واژن نیز باکتری های مختلفی وجود دارد. بسیاری از این باکتری ها بدن را در برابر سایر باکتری هایی که باعث بیماری می شوند محافظت می کنند. در واژن، لاکتوباسیل ها باکتری هایی هستند که به طور طبیعی وجود دارند و با باکتری های عفونی مبارزه می کنند. باکتریهای عفونی به عنوان باکتری های بی هوازی شناخته می شوند.

 

- به طور معمول بین لاکتوباسیل ها و بی هوازی یک تعادل طبیعی وجود دارد. لاکتوباسیل ها به طور معمول اکثر باکتری های واژن را تشکیل می دهند و رشد بی هوازی را کنترل می کنند. اما اگر لاکتوباسیل ها از نظر تعداد کاهش پیدا کنند، بی هوازی ها فرصت رشد پیدا می کنند. هنگامی که رشد بیش از حد بی هوازی در مهبل اتفاق می افتد ، عفونت باکتریایی رخ می دهد. پزشکان علت دقیق عدم تعادل باکتریهای ناشی از عفونت باکتریایی را در بارداری نمی دانند. با این حال، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند.

* این عوامل عبارتند از:

    دوش داخل واژن
    داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
    داشتن چند شریک جنسی
    استفاده از آنتی بیوتیک ها
    استفاده از داروهای واژن

 

* تشخیص عفونت باکتریایی در بارداری

برای تشخیص عفونت باکتریایی، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و معاینه لگن انجام می دهد. در طول معاینه ، پزشک واژن را معاینه کرده و علائم عفونت را بررسی می کند. پزشک نمونه ای از ترشحات واژینال می گیرد تا بتواند آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

 

* درمان واژینیت باکتریایی در بارداری؟

 

عفونت باکتریایی اغلب با آنتی بیوتیک های مجاز در بارداری درمان می شود. آنتی بیوتیک می تواند به صورت قرص و کرم داخل واژن استفاده شود. صرف نظر از نوع درمانی که استفاده می کنید، باید از دستورالعمل پزشک پیروی کنید.

پپس از مداوا ، عفونت باکتریایی معمولاً طی دو تا سه روز از بین می رود. با این حال، درمان معمولاً حداقل برای یک هفته ادامه می یابد.

 مصرف داروهای خود را متوقف نکنید تا اینکه پزشک به شما بگوید این کار را انجام دهید. حتما باید آنتی بیوتیک ها را کامل مصرف کنید تا عفونت بازگشت نکند. در صورت تداوم علائم یا بازگشت آن ها ممکن است به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشید.

 

* عوارض احتمالی عفونت باکتریایی چیست؟

در صورت عدم درمان ، عفونت باکتریایی می تواند عوارض جدی ایجاد کند. این عوارض عبارتند از:

* عوارض حاملگی:

زنان باردار مبتلا به عفونت باکتریایی، زایمان زودرس یا نوزاد با وزن کم خواهند داشت. آنها همچنین شانس بیشتری برای ابتلا به نوع دیگری از عفونت بعد از زایمان دارند.

 

* عفونت های مقاربتی:

عفونت باکتریایی خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی از جمله ویروس تبخال ، کلامیدیا و HIV را افزایش می دهد.

 

* بیماری التهابی لگن:

در برخی موارد ، عفونت باکتریایی ممکن است منجر به بیماری التهابی لگن و عفونت اندام تولید مثل در زنان شود. این وضعیت می تواند خطر ناباروری را افزایش دهد.

 

* عفونت ها بعد از عمل:

عفونت باکتریایی شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های پس از جراحی روی سیستم تولید مثل قرار می دهد. این عمل ها شامل هیسترکتومی ، سقط جنین و زایمان سزارین است.

 

* چگونه می توان از عفونت باکتریایی در بارداری جلوگیری کرد؟

می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت باکتریایی اقدامات زیر را انجام دهید:

- تحریک را به حداقل برسانید. برای کاهش تحریک، از صابون برای شستن قسمت بیرونی واژن استفاده نکنید. حتی صابون ملایم و بدون عطر می تواند واژن را تحریک کند. لباس زیر پنبه ای می تواند به خنک شدن ناحیه و جلوگیری از تحریک کمک کند.

- از دوش واژن استفاده نکنید. دوش واژن برخی از باکتری هایی که از واژن در برابر عفونت ها محافظت می کنند، از بین می برد و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را افزایش می دهد.

- رابطه جنسی با محافظت. همیشه از کاندوم در طی رابطه جنسی استفاده کنید. این بهترین روش برای جلوگیری از شیوع عفونت باکتریایی است.

- عفونت باکتریایی یک عفونت شایع است، اما انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. اگر فکر می کنید عفونت باکتریایی دارید، به خصوص اگر باردار هستید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. انجام سریع درمان به جلوگیری از بروز عوارض کمک می کند.

منبع:ooma.org

عفونت های دوران بارداری

مجله زیبا نظرات بارداری , چهارشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹ ق.ظ
۴۳۰ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۴۵۵

نظرات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی