مجله زیبا، برای خانواده های ایرانی

تعرفه تبلیغات در سایت
کودک لجباز

کودک لجباز

مجله زیبا - بعضی از رفتار های کودکان را والدین به لجبازی تعبیر می کنند در حالی که شاید اینطور نباشد و این رفتار کودک ممکن است عکس العمل طبیعی کودک باشد

به ادامه بروید

کودک لجباز

- بعضی از پدر و مادرها فکر می‌­کنند بچه کوچکشان بیشتر از چیزی که نشان می‌دهد روی احساسش کنترل دارد.

- گاهی اوقات، وقتی کودک 3 ساله من روی دنده لج می‌افتد و دست از گریه کردن و جیغ کشیدن برنمی‌دارد؛ نمایش به پا می‌کند، مدام روی زمین غلت می‌خورد و این کار را بارها و بار‌ها تکرار می‌کند، بهانه می‌گیرد و مثلا می‌گوید:« من بازم شکلات می‌خواااااام.» (با عصبانیت) به او نگاه می‌کنم و با خودم می‌گویم:« چرا همین را آرام نمی‌گوید؟»


 - بعد از اینکه لحظه بحرانی می‌گذرد و همه چیز تمام می‌شود، به سمت دخترم می‌روم و برای خوشحال کردنش کمی شکلات به او می‌دهم. به خودم یادآوری می‌کنم که او فقط 3 سالش است و من تنها کسی نیستم که از فرزند کوچکم توقع زیادی دارم.

 

   - گروه تحقیقاتی «صفر تا سه»، که زمینه فعالیتش رفتار بچه‌ها در اوایل دوران کودکی است، اخیرا یک آمارگیری از والدین انجام داده و دریافته است که اکثر پدر و مادر‌ها توانایی بچه‌ها را در کنترل رفتار خود دست بالا می‌گیرند.

- چیزی که به آن «شکاف انتظارات» گفته می‌شود.

  متیو ملمد مدیر اجرایی موسسه صفر تا سه، داده‌های به دست آمده از این بررسی را به این صورت توضیح می‌دهد:« داشتن انتظارات واقع‌بینانه از توانایی یک کودک، برای حمایت از پیشرفت سالم او و کاهش استرس کودک و والدین بسیار مهم است. مثلا اگر یکی از والدین تصور کند که فرزندش می‌تواند بیشتر از چیزی که نشان می‌دهد، خودش را کنترل کند؛ ممکن است این تصور باعث ناامیدی و سرخوردگی پدر یا مادر شده و به جای حمایت، واکنشی تنبیهی در پی داشته باشد.»

 

+ نتایج دیگر این تحقیق نشان می‌دهد:


- 56 درصد والدین می‌گویند کودکان زیر سه سال می‌توانند میل به انجام کاری ممنوع را در خود کنترل کنند.
- 36 درصد آن­ها معتقدند کودکان زیر دو سال هم چنین کنترلی روی خودشان دارند.
- 43 درصد فکر می­کنند بچه‌های زیر دو سال می‌توانند با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.
- 24 درصد والدین می‌گویند بچه‌های یک ساله یا حتی کوچک‌تر وقتی سرخورده می‌شوند، می‌توانند جلوی کج خلقی و بداخلاقی را بگیرند.
- 42 درصد آن­ها هم معتقدند این توانایی بعد از دو سالگی در بچه‌ها شکل می‌گیرد.
 
+ اما واقعیت این است:


  - توانایی کنترل خود در واقع بین سه و نیم تا چهار سالگی شکل می‌گیرد وحتی سال‌های بیشتری طول می‌کشد تا به‌طور مداوم مورد استفاده قرار بگیرد.
- مهارت‌های به اشتراک‌گذاری توانایی‌ها و مهارت‌ها بین سه تا چهار سالگی بهبود می‌یابد.
- کنترل عاطفی نیز تا قبل از همین سن (سه و نیم تا چهار سال) پیشرفتی نخواهد داشت.
 
    - با توجه به نتایج بررسی، ملمد به والدین توصیه می‌کند:« سال‌های اول زندگی کودک برای آموزش است نه برای تنبیه. هنگامی که پدر و مادرها انتظارات واقعی از توانایی‌های فرزند خود داشته باشند، می‌توانند رفتار خود را به شیوه‌ای موثر و حساس هدایت کنند.»

-  این نظرسنجی همچنین نشان داد که بسیاری از والدین که صبر کافی هم دارند، وقتی بچه کنترل خود را از دست می‌دهد، ممکن است کنترل احساس خودشان را نداشته و با آن بچه غیر‌منطقی دعوا کنند.


- بله.. مطمئنم خیلی از پدر و مادر‌هایی که این مطلب را می‌خوانند، چنین روزهایی را می‌گذرانند. نگران نباشید. بچه‌های شما هم بالاخره کنترل شخصی خود را بهتر خواهند کرد، تا زمانی که خودشان پدر و مادر بچه‌های کوچولوی جیغ جیغو بشوند

نی نی سایت  ninisite.com

بازنشر:مجله زیبا برای خانواده های ایرانی

مجله زیبا نظرات بهداشت و کودک , دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۳۱ ق.ظ
۳۳۵ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۳۶۳

نظرات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی