مجله زیبا، برای خانواده های ایرانی

تعرفه تبلیغات در سایت
لکه های روی دندان چه علتی دارند؟

لکه های روی دندان چه علتی دارند؟

مجله زیبا - زیبایی و سلامت دندان ها نقش مهمی در زیبایی شما دارند اما اگر دندان ها لکه داشته باشند تاثیر بسیار بدی در زیبایی چهره شما می گذارند. اما علت این لکه های روی دندان چیست؟

به ادامه بروید

یکی از عواملی که در زیبایی دندان های ما بسیار مهم است، سفید و درخشان بودن آن است.

اما گاهی ممکن است با اینکه بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنیم ولی لکه هایی با رنگ های مختلف روی دندان ما به وجود آید.

 

* در اینجا قصد داریم عوامل به وجود آمدن این لکه ها را بررسی کنیم.
 

* انواع لکه های دندان

لکه های دندان به دو نوع لکه های خارجی و لکه های عمیق تقسیم می شوند.

لکه های خارجی دندان همانگونه که از نام آن ها پیداست به دلیل عوامل خارجی مانند مسواک نزدن ، استفاده نکردن از نخ دندان و .... به وجود میآیند.

لکه های عمیق دندان معمولا در عاج و قسمت پالپ دندان به وجود می آیند.این لکه ها ممکن است در اثر استفاده زیاد از آنتی بیوتیک ها یا مصرف فلوراید بیش از حد توسط کودکان و یا آسیب دیدگی دندان ها به وجود آید.

 

* بررسی لکه های قهوه ای روی دندان

لکه های قهوه ای یا گاها سیاه رنگ ممکن است بر اثر ضربه یا جراحات به وجود آید همچنین عواملی مانند نوشیدن چای و قهوه و استعمال دخانیات در به وجود آمدن این لکه ها موثرند.

 

* بررسی لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان ها بیشتر برای کودکان پیش می آید زیرا معمولا این لکه ها در اثر استفاده بیش از حد از فلوراید به وجود می آید.بنابر تعریف بالا این لکه ها جزء لکه های عمیق دندان به حساب می آید.

 

* لکه های زرد روی دندان

این لکه ها معمولا بر اثر کهولت سن به وجود می آیند. این لکه ها می توانند در سطح دندان یا در عمق به وجود آیند و این بستگی به نوع و جنس دندان شما دارد که دچار کدام یک شوید.

در سنین کهنسالی مینای دندان شما نازک می شود و تغییرات عاج دندان به خوبی دیده می شود.

* درمان لکه های دندان

   

* تمیز کردن دندان یا استفاده از روش هایی مانند بلیچینگ

اگر لکه های روی دندان کوچک باشد معمولا دندانپزشک برای از بین بردن آنها از پولیش کردن دندان یا بروساژ استفاده می کند. اما از روش های سفید کردن دندان مانند بلیچینگ، لمینیت و.... نیز استفاده می شود.

    روکش دندان: روکش دندان پروتز ثابتی است که به صورت کامل دندان لکه دار را می پوشاند.
    خمیرهای MI: خمیرهای MI از فسفات کلسیم ساخته می‌شوند که در برخی موارد همراه با روش‌های میکرو ابریژن برای کاهش تغییرات رنگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    کامپوزیت یا باندینگ کردن دندان:معمولا برای از بین بردن عیوب دندان ها مانند کجی، شکستگی و رفع فاصله بین دندان ها از کامپوزیت استفاده می شود. اما از این روش برای سفید شدن دندان یا از بین بردن لکه های روی دندان نیز استفاده می شود.

 

* پیشگیری از به وجود آمدن لکه های روی دندان

    اولین و مهم ترین موردی که می توانید برای جلوگیری از به وجود آمدن لکه ها روی دندان انجام دهید، مسواک زدن به طور منظم و صحیح و همچنین استفاده از نخ دندان است.
    عدم مصرف سیگار و دخانیات تیز نقش موتری در کاهش لکه های روی دندان دارد. در صورتی که از دخانیات استفاده می کنید سعی کنید مصرف آن را به حداقل برسانید.
    حتما لااقل سالی یک بار به دندانپزشک جهت معاینه دندان ها و در صورت نیاز جرم گیری آنها مراجعه کنید. * نوشیدن زیاد آب هم می تواند تا حد زیادی باعث از بین رفتن باکتری های دهان شود و به این ترتیب از به وجود آمدن لکه ها روی دندان جلوگیری به عمل آورد.

 

* استفاده از دهانشویه برای از بین بردن لکه ها

استفاده از دهانشویه های ضد باکتری نیز می تواند در دراز مدت باعث کاهش لکه های روی دندان شود.

منبع: نی نی سایت  ninisite.com

بازنشر:mziba.ir

مجله زیبا نظرات پزشکی , جمعه, ۱۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۰۰ ب.ظ
۳۴۹ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۳۶۳
برچسب ها : , , , ,

نظرات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی